21.6.06

Bloggernes lukkede kredsløb - Ohøj

Jeg har lige - endnu en gang - taget en tur rundt til de danske "hard core" bloggere med forbindelse til medieverdenen/teknologiverdenen. De, der var pionerer. De, der får peget på alt vigtigt, som foregår i blogverdenen. De, der allesammen var på Reboot 8. De, der fortæller om hinanden og hinanden og hinanden og linker til hinanden og hinanden og hinanden. Og hvis liste over danske blogs sjældent rummer nye navne.

I dag kalder man det vel et community, men lige som med gamle dages kliker, kan man som udeforstående blive misundelig på samhøret. Og selv savne nogen at ping-ponge med om blogrelaterede ting, man slås med.

Men inden nogen foreslår mig at tage en tudekiks "and get on with your life", her lidt om årsagen til mit skriv om bloggernes lukkede kredsløb.

Jeg sidder midt i nogle spekulationer p.t. om eventuelt at "sælge" min blog (og blogdelen af "hjernen"). Tankerne hænger også sammen med ønsket om at blive tilknyttet en "trafikmotor" og få lidt økonomi i blogarbejdet (så jeg kan tillade mig at bruge lidt mere tid på det).

Men hvad skal man tænke på i forbindelse med en sådan beslutning?
Vil det være realistisk at tage et engangsbeløb - en goodwill - for, at bloggen (forretningskonceptet) er nogenlunde på plads, og at der ER abonnenter og andre besøgende?
Skal man regulere den månedlige ydelse ud fra trafik (med et fast minimumsbeløb?)
Hvad skal man sikre sig omkring ophavsret?
Skal der formuleres nogetsomhelst i retning af ytringsfrihed?
Er der nogen, der har gjort det samme før herhjemme (altså startet selvstændigt og senere "købt" ind), og hvis ja, hvad er læren deraf (fortrød de f.eks.)?
Hvad er læren fra udlandet?

Så Ohøj there! Hjælp, tak.

7 kommentarer:

Gunnar Langemark sagde ...

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at sælge din blog?
Med din baggrund skulle det vel være absolut ingen sag at blive husblogger i et af de større medier - for penge.

Mener du at kanalisere - syndikere - dit indhold videre til et mediehus, som så betaler for det?

John Gøtze skriver jo på ing.dk nu - fra at være blogger. Men han skriver direkte der.

Sille - vores allesammens sex-tøseblogger - fik ørerne i maskinen da hun skrev for Tidens Kvinder en overgang. For penge.

Jeg kan sagtens forholde mig til det med kliken. Jeg ved sgu ikke hvad man gør ved det. Jeg kan lide at være sammen med de drenge og piger. Og nu kaster jeg mig ovenikøbet ud i også at lave forretninger med nogle af dem. Det er lidt af et spring for sådan en halvgammel stodder som mig.

Men efter 5 år som hobbyblogger, så er det vel på tide, at lave lidt professionelt på det også.

Dorte Toft sagde ...

Jo, det er som "husblogger" - kendte bare ikke udtrykket. Det med at syndikere stoffet... måske opfatter jeg det forkert, men i min verden er det typisk aktuelt, når man fornemmer at flere medier vil være interesseret (som ved tegneserier, Michelle Malkin etc.).
Og her er DK nok for lille, eller har jeg misforstået noget?

Thomas Madsen-Mygdal sagde ...

jeg skal undlade at konstatere hvor åbent blogverdenen er, at du netop kan læse hvad der foregår imod lukkede invitation-only konferencer, hvor billig reboot8 er iforhold til mediebranchens lukke kredse/konferencer, mv. ;)

hvis jeg var dig ville jeg aldrig sælge mig selv som blogger - det interessante er jo netop at du selv bliver dit eget medie.

det er sikkert en god ide at sælge nogle blogpost - eller sælge en blog indenfor et meget snævert afgrænset område - men at sælge selve rettighederne til din blog - hjælpe andre med at skabe deltagere/publikum - istedet for langsomt at opbygge dit eget nichemedie.

men igen - der er ingen regler - kun noget der er mere blog agtigt eller ej.

Gunnar Langemark sagde ...

Jeg er ret enig med Thomas. Du ER i forvejen et brand i dansk it journalistik. Hvorfor ikke bruge det mere aktivt?
Du bør sådan set have dit eget mediehus - og så invitere de unge til at gæsteblogge på DIT site!
På den måde kan du opbygge din egen platform.
Er der en levevej af det? Aner det ikke. Men der vil komme jobs ud af det - helt sikkert.
I mine øjne skal du sgu sigte noget højere end at have en fast blog på et medie. Det fede ved det er jo - at der skal MEGET mere til før der er nogen der kan trække stikket ud. Du kan faktisk bevæge dig et godt stykke nærmere injurier - når du selv kontrollerer det. Hvilket jo personligt kan være en udsøgt fornøjelse.

Dorte Toft sagde ...

Tak til Gunnar og Thomas. Nu syntes det ellers så ligetil - vel resterne af lønmodtagerhjerne, der slog til. Og stikker I krogen ind i iværksætterdelen!
Går længere ind i tænkeboksen.
Dorte

Trine-Maria sagde ...

Jeg er ked af, at blogverdenen virker lukket - og jeg værdsætter det virkelig, når nye mennesker stikker hovedet indenfor.

Min egen oplevelse har været (da jeg startede min egen blog og stod udenfor og kiggede ind), at når jeg efterlod en kommentar og stillede et spørgsmål og selv var åben og nysgerrig, så blev jeg fluks lukket ind i "varmen" - så det der måske nok ser lukket ud, er efter min mening temmelig modtageligt for nyt input - og de bloggere jeg har mødt er meget sociale individer.

Det samme gælder på reboot - det er den konference jeg har været på, hvor det er lettest at starte samtaler med nye mennesker - fordi alle er så hamrende nysgerrige.

Mit råd er derfor, at du bare ignorerer de selvrefererende oplevelser og spørger løs.

Tag nu Sille - hun er virkelig sød og smart - bare spørg hende, om hun vil mødes over en kop kaffe og fortælle dig om fordele og ulemper ved at "sælge" bloggen!

Selv har jeg forsøgt at åbne min blog mere op med en "brevkasse" - altså sådan forstået at jeg prøver at få folk til at sende mig spørgsmål - for jeg vil gerne svare på spørgsmål og være med til at lukke mere op.

Jeg synes derudover- ligesom Thomas og Gunnar, at du skal overveje nøje, hvad det er, du sælger?

Mediet kunne jo også bare få ret til at linke til dig/visse indlæg - uden at de nødvendigvis skulle eje dig med hud og hår?

Dorte Toft sagde ...

Jeg har udtrykt mig uklart om Reboot 8. Jeg har tidligere haft fornøjelsen af at være med på et par Reboot's. Det var virkelig givende, også kontaktmæssigt. Derfor klandrer jeg også mig selv over, at jeg ikke fik taget højde for årets konference i min kalender. Det var torskedumt.