11.6.06

Fælde ved journalistens blog

Som journalist skal man være tilstræbt objektiv - et svært begreb, idet "sandheden" kan have mange "farver", og måske hæfter man sig mest ved én farve. Men journalister bør normalt ikke give udtryk for egen holdning, med mindre der er tale om for eksempel en klumme. Men selv der tænker man sig overmåde godt om, inden man mener noget.
Bloggen er imidlertid et andet medie. Tidligere var en kritisk kommentar på bloggen, hvor jeg blev kritiseret for ikke at have været dybdegravende nok. Jeg svarede da, at hvis jeg skulle skrive bloggen ud fra de journalistiske normer, ville den ikke eksistere. Jeg har simpelthen ikke tid til at tjekke alt i dybden, som jeg ville gøre i en artikel. Bloggen er "ulønnet". Men problemet er jo ikke så stort, for bloggens styrke er netop, at laver jeg en bommert, så vil der hurtigt være en læser, som kommenterer det - som skriver det rigtige i en kommentar. Til glæde for mig og alle andre. So far so good.
Men så er der tilfældene, hvor jeg dømmer for hurtigt, og hvor det bliver ris til egen r... Nogen husker måske, at jeg skrev om sagen i Birkerød, hvor elever blev bortvist for at have hacket skolens system. Eleverne ændrede typisk egne karakterer, så de blev bedre. Jeg mente da, at rektor også burde bortvises, for uvæsenet stod på i et halvt års tid, så nogen have ikke taget sikkerhedsansvaret alvorligt, og ansvaret måtte i sidste ende ligge hos rektor.
Siden har jeg hørt, at eleverne simpelthen havde afluret en lærers brugernavn og pinkode og brugt det, så alt systemmæssigt syntes at være legalt. At eleverne pyntede på egne karakterer blev kun opdaget, fordi en lærer erindrede, at han havet givet en elev en relativ lav karakter, men pludselig stod eleven til et 10-tal.
Den type misbrug kan være overmåde svær at opdage, men der burde nok have været indbygget et varsel i systemet, hvis der blev rettet for mange karakterer.
Problemet for mig i denne sammenhæng er imidlertid, at nu har jeg brug for den pågældende rektor som kilde til en artikel om it-sikkerhed. Og det er ved gud et dårligt udgangspunkt at have som journalist, hvis man tidligere i en blog sagt, at manden burde fyres.

Ingen kommentarer: