14.6.06

Google bag album på nettet

I går ægrede jeg mig over, at Google ikke havde en web-albumtjeneste til digitale fotos lige som Yahoo har fået sig gennem opkøbet af Flickr. I dag ser jeg, at Google netop har lanceret en med navnet Picasa Web Album.
Den tjeneste vil være lettere for mig at bruge end Flickr. Det skyldes, at jeg i forvejen bruger Googles "billedordner" Picasa, der selv skaber et katalog over det mylder af fotos, jeg har liggende på pc'en. Google bruger selvfølgelig Picasa-kataloget som "føde-led" for web-albummet.
Som jeg nævnte i min mandagsklumme i Berlingske Business, har jeg mistet en del digitale fotos, fordi jeg ikke kunne læse sikkerhedskopierne på cd. Jeg skrev også, at jeg nu ville lægge billederne ud i et album på nettet - også som en sikkerhedskopi. Men Googles web-album viser sig kun at være i beta - altså i afsluttende testversion og kun åbent for visse.
Men hvorfor skriver jeg denne "reklame"? Well. Især fordi det jo er aktuelt i denne blogsammenhæng. Og så er det jo heller ikke hver dag man får tilbudt 250 Megabyte gratis plads på nettet til sine fotos. Vælger man for eksempel at bruge danske e-boks, som IKKE har albumsoftware, men som nu tilbyder en sikker opbevaringsplads, er prisen 95 kroner årligt for 100 megabyte. (E-boks' grundydelse - elektronisk dokumenter fra myndigheder, banker med flere er gratis).

Ingen kommentarer: