29.6.06

Ny MS-topboss for Navision/Axapta

Orlando Ayala, senior vice president hos Microsoft, var en flittig gæst i det tidligere Navision-hovedkontor i Vedbæk - det, der nu udgør Microsofts største udviklingscenter i Vesten. Han havde nemlig det overordnede ansvar for salg til små og mellemstore virksomheder, og salgsansvaret omfatter derfor også de dansk udviklede økonomisystemer Navision og Axapta (nu Dynamics Nav og Dynamics AX). Nu er den vævre, energiske sydamerikaner flyttet til en ny position som ansvarlig for nye markeder, og mon ikke Kina er specielt i fokus.

I stedet vil det fremover være Eduardo Rosini, som Vedbæk-folkene får besøg af. Han stod tidligere i spidsen for Microsofts Asia-Pacific enhed, skriver Cnet.

Doug Burgum, manden der flankerede Jesper Balser og Preben Damgaard, den gang Microsofts køb af Navision blev officielt, har tidligere meddelt, at han forlader posten som adm. dir. for Microsoft Business Solution, når han efterfølger er fundet. Det er ikke sket endnu.

Dough Burgum stod oprindeligt i spidsen for Great Plains, som Microsoft opkøbte, inden Navision-opkøbet fandt sted, og det var faktisk Great Plains, der opkøbte Navision. Navision havde i øvrigt selv overvejet at opkøbe Great Plains.

Så vidt jeg er orienteret havde Navision langt bedre teknologi i hus. Et modent Navision, som der var udviklet mange ekstra moduler til, og som var enkelt at bruge. Og et ungt Axapta baseret på nyeste Microsoft-teknologi og en meget flexibel arkitektur. Hvad Microsoft havde øje var for imidlertid, at Navision havde et meget stærkt partnerkoncept og dermed et stort internationalt salg.

Mon ikke det burde have været duoen Balser/Damgaard
, der blev sat i spidsen for Microsoft Business Solutions? Så havde Microsoft ikke bommet sig, som selskabet gjorde over for især de amerikanske partnere, som blev presset for hårdt på salgsprovisionen. Ikke noget, der ligefrem fremmer salgsengagementet, og det viste sig hurtigt på Microsofts bundlinie.

Det var jo ikke den eneste fejl Microsoft gjorde. Faktisk undervurderede Microsoft potentialet især i Navision-pakken. I USA blev markedsføringskronerne sat bag Great Plains produkterne og Axapta, indtil Microsoft fik lagt øret til jorden, alias tjekkede salget af Navision. Navision kom også i centrum for markedsføringsbestræbelser i USA.

Microsoft har alvorligt brug for succes på MBS-siden, idet salget af malkekøerne, Windows og Office, ikke længere udviser stor vækst. Desuden har den, der "ejer" økonomisystemet hos en kunde, en vældig god platform for at sælge flere forretningsapplikationer ind. I øvrigt har Microsoft besluttet at gøre MBS til en del af divisionen Office Business Platform.

Men summa sumarum. Jesper Balser forlod Microsoft, det samme gjorde Preben og Erik Damgaard samt Peter Bang. Så vidt jeg er orienteret er den femte og sidste medstifter af Navision/Damgaard, Torben Wind, stadig hos MS, men jeg har ikke tjekket længe.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Microsoft satser jo stort på sammensmeltningen af ERP systemerne med Office systemerne, som ligger lige til højrebenet for MS, der jo rent ud sagt "ejer" desktoppen - og derfor har lettere adgang til uhindret at skabe den enhedslige brugeroplevelse for de administrative medarbejdere.
Så satser de på Business Intelligence (Light) - der er lige til at bruge for medarbejderen, og på Live Communications og Collaboration, der er MS' version af Social Networking Software, og på Business Process Management. De tre satsningsområder - parret med det store fokus på Personae - altså fiktive brugerprofiler med "dybde" - gør at jeg tror MS vil have et godt greb på MBS markederne i årene fremover. De går simpelthen systematisk til værks - og æder sig ind på brugernes oplevelse af deres arbejde.
Jeg har set tilsvarende ting fra IBM, men som jeg forstår det, så er MBS mere fokuseret på medarbejderen som sådan - hvor IBMs satsninger på "dashboards" og lignende - mere ligner "Command and Control" om igen. MBS og MS som sådan - satser faktisk på "empowerment" af den enkelte medarbejder - uanset placering i hierarkiet. Det tror jeg er smart. Og hvadenten jeg er glad for det eller ej - så er det i hvert fald sympatisk.