11.1.07

Apple må gøre ondt på B&O

Når Apple kommer med et produkt i en helt ny kategori, er det noget nær det tætteste man kommer på Jesu genkomst i mediekredse og blandt hippe forbrugere. Forsider ryddes, kommentarer indhentes - senest set efter lanceringen af Apples mobiltelefon iPhone for få dage siden.

Hvor må det gøre ondt på vores nationale stolthed B&O, som vel kunne have sat verden i brand med en bPod - en ny, lækker musikafspiller, og en b-Phone, der blev en "must have", hvis man er med på beatet. B&O har jo produkter på begge områder. Smukke, skulpturelle, men bestemt ikke storsælgere.

Men B&O har jo også ønsket at positionere sig således, at man kun er et "must have" for verdens rigeste og andre, der går i selvsving over dansk design. Prisniveauet er højt - langt højere end Apple, der dog også tager sig dyrt betalt for sine produkter. Og så har B&O ofte prioriteret perfekt form/design over brugervenlighed i modsætning til Apple, der selv går ekstremt meget op i design (jeg ved, at mange er uenige med mig vedr. B&O-brugervenlighed...)

Apples evne til at begejstre startede jo med Mac'en, der med sin grafiske grænseflade og styresystemet lå hestelængder i brugervenlighed foran pc-verdenen, og den så nuttet ud. Pc-verdenen er blevet bedre på brugervenligheden, men på designet er Apple stadig hestelængder foran, for eksempel hvad angår bærbare pc'er.

Designet er da også, hvad der har haft indflydelse på musikafspilleren iPods succes, og som får det for iPhones. Designet og Apple-religionen, som har så mange millioner trofaste disciple verden over. Apple er den eneste Gud. Alle andre er falske.

Apple er som bekendt hverken først eller dygtigst funktionsmæssigt med musikafspillere og mobiler. Men Apple har et kolossalt stærkt brand blandt unge samt blandt toneangivende inden for mode og reklame. Faktisk er det ret så grotesk at se, at i næsten enhver tv-reklame for en virksomhed, der skal synes moderne, så er det en Mac-bærbar, der vises i billedet, selv om Apple har en nærmest ikke eksisterende markedsandel i erhvervslivet uden for reklamebranchen. Her har Apple imidlertid den største markedsandel (det skyldes ikke blot design, men også tradition, da Apple-verdenen bød først på godt software til den grafiske branche).

Kunne B&O have været nutidens Apple?

PS: Microsoft vil jo også være stor på mobilområdet, men det går trægt. En af Microsoft danske ansatte, den flittige blogger Bo Drejer, fortæller her sin mening om Apples iPhone sammenholdt med en mobiltelefon, der er baseret på Microsoft-software. Og her er nettets måske mest populære blogindlæg, hvad angår hvad der er galt med iPhone. Alle roserne har vi jo for længst læst.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Sikke noget vrøvl B&O må da blot føle sig bekræftet og inspireret af Apples success som viser at en ordinær dims - mp3 afspiller eller mobil eller hvad man nu har lyst til - bliver vildt populære hvis man gør noget ved design og brugervenligheden.