28.6.06

A.P. Møllers IT-problem isoleret

SIDSTE NYT. Computerworld.dk har nu lagt en rigtig god, detaljeret artikel på nettet om problemerne. Du finder den her.

A.P. Møllers problemer på IT-siden er en medvirkende årsag til, at koncernen i går måtte se kursværdien falde med 18 milliarder kroner. Så drastisk var reaktionen på rederigruppens nedjustering, og faldet er fortsat i dag.

IT-problemerne hænger sammen med, at nye systemer skulle indføres i A.P.Møller og det opkøbte rederi P&O Nedlloyd. Det er dog ikke tale om den type problemer, som ofte ses ved fusioner, nemlig at noget går galt, når den opkøbte part lægges over på køberens it-systemer. Faktisk gik sammenlægningen smertefrit - helt efter planen for flere måneder siden, erfarer jeg.

Problemet er opstået, da både den gamle del af rederigruppen og den nyopkøbte del skulle tage et nyudviklet system rettet mod kernekunder i brug. I pressen har man således kunne læse, at man i visse tilfælde fik problemer med at få leveret rette container til rette kunde og få containerne med på skibet.

Også problemer med indkøring af nye væsentlige systemer er et bredt kendt fænomen. I visse tilfælde skyldes det, at uddannelsen af medarbejderne i brug af det nye system er sket alt for tidligt i forhold til hvornår det blev indført, eller ikke er omfattende nok. I andre tilfælde skyldes det, at systemets grundlæggende brugervenlighed simpelthen ikke er god nok. Systemet er for kompliceret at bruge i dagligdagen. Det hænder ikke så sjældent ved ambitiøse projekter (sagde nogen de elektroniske patientjournaler?).

Hvad forklaringen er hos A.P. Møller, ved jeg ikke. Men jeg har svært ved at forestille mig, at rederigruppen ikke udøver den rettidige omhu i forbindelse med uddannelse af medarbejderne.

PS: Hændelsen er endnu en reminder til den danske erhvervstop om, at IT kan være forskellen på knald eller fald. IT er ikke bare noget "man har folk til".

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er saftsuseme en tynd kommentar. Du har jo intet konkret at byde på.
Hvis du vil forklare en nedskrivning på 18mia, så skal der altså mere kød på bordet end lidt sniksnak om brugervenlighed og brugeruddannelse.

Dorte Toft sagde ...

Til den anonyme.
1. Erhvervspressen er i dag smækfyldt med den BREDE forklaring på, hvorfor nedskrivningen blev så stor. Det store billede. Bestemt værd at læse.
2. Bloggen giver mig ikke smør på brødet, hvilket er ret typisk for blogs. Derfor er det begrænset, hvor megen tid jeg kan sætte af til bloggen, når jeg også skal udføre det arbejde, jeg får penge for.
3. Der står lidt mere, end du har fået ud af indlægget, mellem linierne.
4. Mon ikke der kommer yderligere hjælp for dig i pressen?
Med venlig hilsen
Dorte Toft

Dorte Toft sagde ...

Til den anonyme, fortsat:
Computerworld.dk har nu sat en rigtig god artikel om årsagen til problemerne på. Tjek:
http://www.computerworld.dk/art/34552?a=block&i=106
Dorte

Dorte Toft sagde ...

Dagbladet Børsen skriver i dag følgende om problemet hos A.P. Møller-Mærsk: "Det skyldes delvist manglende brugervenlighed."
Nævnt her a pro pos kommentaren om, at der skal "mere kød på bordet end lidt sniksnak om brugervenlighed og brugeruddannelse".
Børsen indleder sin artikel, der bærer overskriften "Brugerne er problemet bag IT-koks i Mærsk", med følgende: "IT-kokset i landets største koncern, A.P. Møller-Mærsk skyldes langt hen ad vejen en meget mere blød faktor - nemlig den menneskelige - erfarer Børsen." citat slut.

Anonym sagde ...

Det er sjovt at se hvordan Jante stikker sit hoved frem alle vegne. Men hvor skuffende at måtte konstatere at selv om man forsøger at sætte danmarks største virksomhed op på en piedestal, så viser det sig at Mærsk ikke består af specielle individer med mystiske frygtindgydende egenskaber, men blot er mennesker som du og jeg og alle andre.Og til den anonymous: Tynd kommentar eller ej - det har vel ikke noget med APM's IT problemer at gøre?