6.11.06

Venter på Nyhedsavisen

Nyhedsavisen er nu udkommet en måned, og jeg har stadig ikke fået den ind ad min brevsprække. Omend jeg er nysgerrig, gør det ikke så meget. Har min daglige avis plus tre ekstra hver fredag. Og da min interesse går meget online-vejen, har jeg jo haft mulighed for at følge den satsning, der sker på adressen www.avisen.dk.

Online-avisen fik jo en helt mislykket start, men her – efter en måneds mulighed for at realisere hele den bebudede nytænkning – er jeg faktisk ikke imponeret. Måske er jeg ikke i den rigtige målgruppe:-) Måske er avisen.dk ved at blive lagt ned af henrykkede klikkere.

Først dog et skulderklap. Det er alletiders, at folk kan kommentere artiklerne. Den funktion findes andre steder, men alle aviser burde have den. Og så har avisen jo efterhånden også alle de andre ”must-haves” for netaviser, såsom mest læste, mest debatterede og seneste læserindlæg.

Men så til minusser:

* I det oprindelige layout, som debuterede den 6. oktober, var der lagt op til masser af sektioner. Der er stadig kun tre. Kommer der flere?

* Journalisternes blog blev gjort til den store åbenbaring, nu skal man lede efter dem og efter nye indlæg, og de kommer hulter til bulter med læserblogs, hvilket er meget demokratisk, men der er grænser for, hvor mange blogindlæg, jeg gider blade igennem. Og folk skal ved gud være gode bloggere, før jeg begynder at tegne den slags abonnement, som man får via de såkaldte RSS-feeds. Men jeg nåede ikke at få skilt skidt fra snot, før det hele kom i en pærevælling.

Der er dog en spalte, der hedder ”avisen.dk anbefaler”. Der så man for eksempel chefredaktør David Trads blog blive fremhævet som værd at læse på et tidspunkt, hvor seneste indlæg var tre uger gammelt og debatten for længst død. Nu er der dog gang i bloggen igen, og blandt Trads’s flittigste våbendragere i kommentarfeltet er en mand, der efterhånden viser sig at være fra avisens reklamebureau Hello, der også er investor. Chefredaktøren selv blander sig yderst sjældent i debatten.

* Vedr. annoncer. Var det virkelig meningen, at det er de små tekst annoncer fra Google-reklametjenesten, der skal udgøre stort set alle annoncer. Giver de flere kroner i kassen? Umiddelbart synes jeg de giver et rodet læsebillede.


* Vedrørende artikler. Er de bedre, end hvad man finder andre steder?

Lad os høre nærmere. Fra Trads’ våbendrager eller andre fra Hello eller nyhedsavisen om, hvad vi stadig har at glæde os til på avisen.dk.

5 kommentarer:

Trine-Maria sagde ...

Jeg synes sådan set meget godt om papiravisen, som jeg endnu ikke har modtaget herhjemme, men som jeg næsten dagligt samler op ved Kgs Nytorv.

Den er mindre "gratis-avis"agtig end de andre aviser - hvilket vil sige der er længere historier i den. Men det betyder så, at jeg ikke altid får læst den :-)

På nettet synes jeg ligesom dig at det virker rodet - og jeg kan ikke finde deres blog-oversigt - der hvor man kan se en liste over journalisternes weblogs?

Noget af det skyldes givetvis, at de stadig udvikler - derfor ser siden anderledes ud hver gang man besøger den, men noget af det skyldes også at strukturen på siden ikke er intuitiv at bruge.

Dorte Toft sagde ...

Jeg tror ikke, at der findes nogen blogoversigt.
Men "Hallo" - er der nogen hos Hello-reklamebureauet, der kan fortælle, hvad der kommer på avisen.dk. Medejeren Søren Kenner er jo lige som medarbejderen Thomas Pedersen ellers flittig kommentatorer på avisen.dk:-)
Dorte

Kristoffer Gravgaard sagde ...

Kære Dorte,
Du har ganske ret. Vi er ikke kommet i mål endnu på Avisen.dk. Vi er stadig i Beta, og vi har en række super funktioner og bedre indgange til vores nyheds- og debatunivers på vej. Du vil kunne se forbedringer løbende i den kommende måned.

Angående annoncer er vi selvfølgelig ikke meget for at udlevere hele vores strategi. Men Google Add Sense er ikke en dårlig forretning.

Med hensyn til vores artikler, mener jeg, at vi er klart bedre end vores konkurrenter, fordi vi med vores godt 100 journalister og intet Ritzau-abonnement leverer nyheder, der i stor grad bryder med den traditionelle nyhedsstrøm, som man kan finde på alle de andre netaviser herhjemme. Desuden har vi et redaktionelt mål om at levere nyheder fra både "magtens verden", "læsernes verden" og "den ukendte verden", så du hver dag både bliver opdateret med den traditionelle nyhedsstrøm, nye forhold og begivenheder, der rammer ind i din hverdag, og samtidig får nyheder, der udvider din horisont og fortæller dig ting, du slet ikke vidste, du ville vide.

Det er målet, og vi er et godt stykke på vej.

Kh
Kristoffer Gravgaard
Redaktionschef, Avisen.dk

Anonym sagde ...

Hvornår får Business.dk deres egen blog-oversigt?

Det savner jeg lidt.

Dorte Toft sagde ...

Jeg ved det ikke. P.t. er jeg vist den eneste, der blogger for Business, men der er vist endnu en lige om hjørnet.
mvh Dorte Toft (free lancer)