25.3.07

Exit Infoworld på papir - exit mange andre aviser

Jeg erindrer det amerikanske it-blad Infoworld, som en af de allerstørste succeser på området. Bladets mange dybtgående tests af produkter blev altid imødeset med spænding, men nu er dødsdommen er afsagt, dog kun på papir. Den officielle besked ventes at komme i morgen.

Men Infoworld fortsætter på online. Herhjemme har vi allerede set samme udvikling, da danske PC World blev nedlagt på papir, men fortsatte online. Begge medier er udgivet af IDG - International Data Group - som jeg har haft privilegiet at arbejde for i omkring otte år. På Computerworld - både på print og online - samt hos IDG News Service i Boston.

Det undrer ikke mig, at netop it-medier på grantræer knækker først i den storm, som internettet har skabt for mediebranchen. Der findes næppe nogen mere nysgerrig gruppe af mennesker end dem, der arbejder med it (bortset fra journalister:-)), og især branchefolk, søger lynhurtigt hen til, hvor nyhederne præsenteres først. Det bliver jo online og typisk på amerikanske websteder. Det har bare taget papirmedierne alt for længe at få fjernet "old news" fra egne nyhedssider.

En masse bloggere/journalister skriver om Infoworlds død på papir. Jeg kan anbefale "The Rapid Transformation of Publishing Economics", hvor en IDG-chef blandt andet citeres for, at væksten i onlineomsætning nu overstiger faldet i printomsætning, samt for, at onlineomsætningen tæller for 35 procent af den samlede indtægt for IDG i USA, hvor koncernen ellers står bag masser af blade. Også en specifik Infoworld-artikel sammesteds er værd at læse.

At Infoworld går rent på online betyder dog ikke, at alt bliver gratis (læs annoncefinansieret). Så vidt jeg kan læse mig til skal der stadig betales for store dele af informationen.

Avisernes død på print vil gribe om sig. Tag bare et land som Danmark, hvor der er så få læsere til at dele omkostningerne til papir, tryk og håndtering.

Det er faktisk helt uden for min fatteevne, at danske politikere ikke evner at se konsekvenserne af at pålægge 25 procents moms fuldstændig uden hensyn til de skadevirkninger, det har på visse, meget sårbare områder, såsom for det danske sprog. Tag bare bøgerne! De unge, der nu får "spillet" det engelske ind gennem ører og øjne foran pc'en, vil i endnu højere grad blot købe engelsksproget litteratur (og i udlandet) og sky litteratur på dansk. Hvorfor gør de danske politikerne dog ikke som de svenske og reducerer bogmomsen til seks procent (har så vidt jeg husker det øget bogsalget med 20 pct.), hvis ikke de har modet til at fjerne den helt.

Næste gang en folketingspolitiker omtaler sin bekymkring for det danske sprog, vil jeg nok fremsende et brækmiddel til den pågældende. Andre gode forslag til "gaver"?

PS: Godt blogindlæg om at læse e-bog, Sony Reader, hos Codegirl.dk.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

En reduceret bogmoms vil vel ramme enhver bog i danske butikker - dansksprogede såvel som engelsksprogede bøger.

Dorte Toft sagde ...

Det vil den, hvis man ikke kan nøjes med momsnedsættelse på dansksprogede bøger (men det vil EU vel sige er konkurrenceforvridende). Men netop med den udvikling vi ser hos unge... at de lever mange timer dagligt i et engelsksproget univers (computerspillet og chat med medspillere via tastatur eller mikrofon) kan blive en meget alvorlig sag for dansksproget litteratur. Om 30 år er måske enhver dansk bog at betragte som en "smal" bog.

Anonym sagde ...

Hvert år på kloden forsvinder hundredevis af små sprog, oftest af den simple grund, at den næste generation i stammen eller regionen ikke ser nogen fordel i at videreføre dem. Antropologer, etnografer, linguister og andet godtfolk bekymrer sig rutinemæssigt over den tabte diversitet, etc.

Sprog er arbitrære, sociale tegnsystemer, der lever og dør af deres funktionalitet.

Det eneste, vi alle ønsker globalt og humant er at reducere kompleksitet og forøge forståelse mellem mennesker. Alt andet er nationalromantik.

Hvad er i grunden problemet med at dansksproget litteratur bliver "smal". Det er den - af indlysende grunde - allerede. SO WHAT?