20.3.07

Smart kontaktsystem fra Heinemeiers 37signals

Chicagofirmaet 37signals, der har den unge kendte dansker David Heinemeier Hansson blandt partnerne, har netop lanceret en ny netbaseret tjeneste. Den er inden for den kategori, der kaldes CRM - Customer Relationship Management. Systemet gør det let at holde styr på alle de kontakter, man selv og ens kolleger har med en given kunde, klient... eller journalist. I demoen af det nye system med navnet Highrise har 37signals faktisk været så "fræk" at bruge en af de allermest kendte it-journalister, Walt Mossberg fra Wall Street Journal, til eksemplet på "kunden" eller kontakten.

37signals er blevet kendt for en række netbaserede løsninger, der er meget lette at gå til, og firmaets software bruges foreløbig af en million registrerede kunder. Det mest kendte værktøjer er nok projektstyringsværktøjet Basecamp, hvor det er gratis at køre et projekt, men skal der styres flere sideløbende, skal der betaling til, og firmaet kører IKKE med underskud. Det er i hvert fald, hvad jeg hører.

I CRM-systemet skriver man en note, når man har haft kontakt med den pågældende person, så man kan huske, hvad man snakkede om og besluttede. Der er også funktionalitet for opfølgning, en "to do"-liste og meget mere.

Det bliver spændende at se, om 37signals får succes, for det er netop et webbaseret CRM-system, det fra salesforce.com, der fik alverdens øjne op for styrken at satse fuldblods på dels det webbaserede dels en opbygning af softwaren, der reflekterer de primære brugeres behov (her sælgerne) og ikke først og fremmest deres chefers behov. Salesforce.com blev en slem udfordring for den "gamle" CRM-konge Siebel, der i dag ejes af Oracle.

Måske er Highrise værd at prøve for den lille danske virksomhed, der ikke har problemer med det engelske. Dansk kommer det ikke på. En af de andre 37-signals-partnere, Jason Fried, sagde i efteråret til mig, at det dels ville blive alt for dyrt at "lokalisere" softwarepakkerne, og det ville mindske smidigheden. Som det er nu kan firmaet blot rette løbende et og samme sted, når noget skal gøres bedre.

Jeg blev opmærksom på Highrise via den kendte blogger Robert Scoble.

Tilføjelse kl. 17.00:
Nu hvor jeg har hejst det danske flag, så også et kip til firmaet ZYB, der er kommet på en liste over 100 bemærkelsesværdige innovationsvirksomheder i Europa, Mellemøsten og Afrika, valgt af magasinet Red Herring. Danske ZYB står bag en online tjeneste, der tilbyder brugere over hele verden gratis online backup af mobiltelefonen. På vej inden for et par måneder skulle også være et verdensomspændende online community, "der bygger videre på mobiltelefonens stærke sociale egenskaber" - hvad det community så end går ud på.

1 kommentar:

trolden sagde ...

Jeg var inde og på siden og det ser mægtigt smart ud, men er det ikke bare en pendant til hvad Google har gang i. Undskyld jeg spørger.
Og jeg har det stadigvæk ikke godt med, at lade mine oplysninger hoste ude i den store internet-sky. Men det er måske mig der er old fashion.

Jeg bruger et produkt der hedder e-groupware, som dækker mere end mit behov. Produktet hoster jeg på min egen server. Det er også en net applikation, og jeg kan få fat i det på en internet tilsluttet maskine.